2 december 2021

Ziekte op de werkvloer

2 min read

Het is erg vervelend maar wanneer je een bedrijf hebt kom je er niet omheen, soms worden werknemers ziek. Naast dat dit erg vervelend is voor de bezetting op de werkvloer, moet er ook nog aardig wat geregeld worden wanneer een werknemer zich ziekmeld. Soms kan je hierdoor de draad kwijtraken aan wat je allemaal moet doen bij een ziekmelding, en waarom zitten hier eigenlijk zoveel regels aan vast? Wij hebben het voor je uitgezocht en op een rijtje gezet. Ben je benieuwd naar wat je moet doen bij ziekte op de werkvloer? Lees dan hieronder snel verder.

Wat te doen bij een ziekmelding?

Wanneer een werknemer zich ziek meld moet dit een goede reden hebbe, de werknemen moet namelijk ook wel echt ziek zijn en zich niet afmelden omdat hij of zij geen zin heeft om te werken. Echter mogen werkgevers tegenwoordig officieel niet meer vragen waar werknemers last van hebben in verband met de privacy wetgevingen. Wanneer een ziekte melding door gegeven wordt gaat dit ook naar de arbodienst, dit is de bedrijfsarts. Dit gebeurd om zo te kunnen bijhouden dat iemand zich niet boven gemiddeld vaak ziekmeld zonder een geldige reden, zoals bijvoorbeeld een chronische ziekte. De arbodienst houdt deze gegevens in de gaten om zo te zorgen voor verzuimbegeleiding voor de werknemers en het bedrijf.

Hoe voorkom je te veel ziekmeldingen?

Wat een werkgever kan doen om ziekmeldingen te voorkomen is natuurlijk zorgen voor een goede vitaliteit van de werknemers in zo verre de werkgever hier invloed op heeft. Sommige bedrijven doen dit door bijvoorbeeld gratis fruit beschikbaar te stellen of om een vitaliteitsbudget op te stellen voor de werknemers. Zo reiken ze handvaten aan de werknemers aan om beter voor zichzelf te zorgen, hierdoor is de kans om ziek te worden kleiner.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *