2 december 2021

Problemen op de werkvloer

2 min read

Wanneer je een vaste baan hebt dan gaat deze altijd door, ook wanneer je problemen ervaart. Je kan natuurlijk last hebben van een ziekte of van persoonlijke omstandigheden. Dit gaat vaak lastig samen met een fulltime baan en het kan dus een probleem vormen op de werkvloer. Maar wat is nou de juiste manier om hier dan mee om te gaan? Hoe regelen werknemers en werkgevers dit het beste en op een fijne manier met elkaar? Ben je benieuwd? Lees hieronder dan snel verder.

Persoonlijke problemen of ziekte

Wanneer een werknemer bepaalde moeilijke dingen doormaakt in het privé leven kan dit natuurlijk invloed hebben op de werkprestaties en de aanwezigheid op de werkvloer. Dit is voor zowel de werknemer als de werkgever een onprettige situatie. Wat er in zo een situatie wel belangrijk is, is dat iemand van het bedrijf wel weet wat er speelt bij de werknemer. De meeste bedrijven hebben daarom een aangewezen intern of extern vertrouwenspersoon. Aan deze persoon kan de werknemer dan zijn of haar privé situatie uitleggen, en zo kan deze persoon dit op een officiële manier terug koppelen aan het bedrijf, zonder dat er verteld wordt wat er speelt bij de werknemer.

Officiële handelingen

Door de werknemer te laten praten met de vertrouwenspersoon is het bedrijf op een zekere zin op de hoogste van wat er aan de hand is met de werknemer. Hierdoor is de kans op ziekmelding kleiner, omdat je zo samen tot een oplossing kan komen. Natuurlijk is er wel kans dat de werknemer terecht komt in de ziekte wet, dan is het belangrijk om informatie te hebben over de eigenrisicodrager ziektewet voor het bedrijf. Zo weet je dat het officiële gedeelte goed geregeld is voor zowel de werknemer als de werkgever, dit is voor beide erg fijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *